Upptäckt personuppgiftsincident

I november 2024 upptäcktes en personuppgiftsincident i Tingsryds kommun. Det finns inga indikationer på att personuppgifter har kommit i orätta händer eller missbrukats. Tingsryds kommun har rapporterat incidenten och arbetar med att skärpa rutin och kontroll på området.
Vad har hänt?
Det var i samband med rutinarbete som incidenten i ärendehanteringssystemet Lex upptäcktes. Bara handläggaren som äger ett ärende med sekretessbelagda uppgifter ska kunna öppna filer i ärendet, men under en period har denna behörighetsinställning varit felinställd.
Så fort det upptäcktes ändrades inställningen tillbaka, så att endast handläggaren som handlägger ärendet kan öppna filer med sekretessbelagd information.
Tingsryds kommun har inte fått några indikationer på att det har skett någon obehörig åtkomst till sekretssbelagd information. Vi har inte heller några misstankar om att information kan ha spridits utanför kommunen.
Som anställd får man inte lov att ta del av sekretessbelagd information utan att ha en koppling till ärendet. Alla anställda som har tillgång till det digitala diariet ska när de anställs skriva på en förbindelse om att skydda kommunens sekretessbelagda information.
Hur hanterar vi incidenten?
Incidenten har rapporterats till Integritetsskyddsmyndigheten.
Tingsryds kommun fortsätter i närtid med arbetet att skärpa rutiner för behörighetssättning och att utöka och skärpa antalet löpande kontroller av behörigheter.
Kontakt
Har du frågor eller synpunkter är du välkommen att vända dig till kommunen via Medborgarkontoret på telefonnummer 0477-441 00 eller kommunen@tingsryd.se