Tyck till och lämna synpunkter
Vård- och omsorgsförvaltningen
Vi vill att du ska få en bra vård och omsorg och att du ska bli nöjd. Det är därför viktigt att du berättar vad du tycker är bra eller kan bli bättre.
En särskild e-tjänst för detta finns här: Lämna synpunkt eller klagomål
Prata med personalen
Börja alltid med att prata med personalen som finns runt dig. Om detta känns svårt kan du alltid vända dig till ansvarig chef för verksamheten. Ärende som har ringa betydelse för verksamheten och som kan åtgärdas med en gång, åtgärdas och dokumenteras i verksamhetssystemet. Ärende som är av större betydelse för verksamheten dokumenteras av ansvarig chef och diarieförs. Alla skriftliga synpunkter diarieförs.
Är du osäker på vem du ska kontakta? Ring kommunens växel på telefonnummer 0477 – 441 00
eller maila till socialtjansten@tingsryd.se
Alternativt kan du fylla i och skicka in broschyren Klagomål och synpunkter
Synpunkter som kommer in via ovanstående mail eller broschyr hanteras enligt nedan:
- Synpunkten kommer till kommunens vård och omsorgsförvaltning för diarieföring och skickas vidare till kommunens kvalitetsgrupp.
- Kvalitetsgruppen består av Medicinskt ansvarig för hälso- och sjukvård (MAS), Medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) och Socialt ansvarig socionom (SAS).
- De återkopplar synpunkten till verksamheten där sedan ansvarig chef svarar dig som synpunktslämnare.
- Du har rätt att få svar inom två arbetsdagar med återkoppling att synpunkten har kommit in och inom 10 arbetsdagar en återkoppling på eventuella åtgärder som ska ske.
- Kvalitetsgruppen kan även besluta om en händelseanalys ska göras. Vid en allvarlig händelse går vi vidare med Lex Sarah eller Lex Maria.
- Upplever du att problemet fortfarande kvarstår trots detta har du möjlighet att ta kontakt med:
Patientnämnden
Om du varit med om något inom vården som du inte är nöjd med kan du lämna synpunkter eller klagomål. Det kan du både som patient och som närstående. Telefonnummer 0470 – 58 80 00 eller www.1177.se
IVO Inspektionen för vård och omsorg
IVO är tillsynsmyndighet för kommunen. Hit kan du vända dig om du inte är nöjd med kommunens hantering av ditt klagomål. Telefonnummer 010 – 788 50 00 eller www.ivo.se
Patientförsäkring
Om du har fått en skada när du har behandlats av kommunen gäller i vissa fall patientförsäkringen.
Du kan då få ersättning för skadan. Anmäl skadan så fort som möjligt, dock senast inom tre år. Kontakta kommunens växel på telefonnummer 0477 – 441 00 för mer information.
Individ- och familjeomsorgen
Har du synpunkter på individ- och familjeomsorgen? Det är värdefullt för oss att få ta del av dina tankar, idéer och synpunkter. Det ger oss en chans att utveckla och förbättra vår verksamhet. En särskild e-tjänst för detta finns här: Lämna synpunkt eller klagomål
Prata med personalen
Börja alltid med att prata med personalen som finns runt dig.
Om detta känns svårt kan du alltid vända dig till ansvarig chef för verksamheten. Ansvarig chef dokumenterar och diarieför ärendet.
Är du osäker på vem du ska kontakta? Ring kommunens växel på telefonnummer 0477 – 441 00 eller maila till socialtjansten@tingsryd.se.
Om problem kvarstår har du möjlighet att kontakta:
IVO Inspektionen för vård och omsorg
Är tillsynsmyndighet för kommunen. Hit kan du vända dig om du inte är nöjd med kommunens hantering av ditt klagomål. Telefonnummer 010 – 788 50 00 eller www.ivo.se
Sidansvarig: Förvaltningschef
Senast uppdaterad: 2022-11-17
Vård och omsorg
- Omsorg funktionsnedsättning
- Individ- och familjeomsorg
- Akuta sociala händelser
- Ansökan
- Barn och familj
- Anmälningsskyldighet
- Intyga föräldraskap
- Familjerådgivning
- Hjälp till barn och unga
- Alkohol och droger
- Brister i föräldraskap
- Dyslexi
- Dödsfall
- Ekonomiska problem
- Funktionsnedsättning
- HBTQ-frågor
- Hot och våld, kvinnofrid och hedersrelaterat
- Ilska och utbrott
- Kriminalitet
- Kris i livet
- Mobbning och kränkande behandling
- Problem i skolan
- Riskbruk och missbruk
- Sexuella övergrepp
- Självmordstankar
- Skilsmässa
- Stress
- Kontaktperson och kontaktfamilj
- Informationssamtal
- Familjenära boendestöd
- Familjehem
- Digital hjälp för bättre samarbete efter skilsmässa eller separation
- Ekonomiska ärenden
- Missbruk
- Våld i nära relation
- Kommunal hälso- och sjukvård
- Äldreomsorg
- Övrig service
- Broschyrer
- Överförmyndarnämnden
- Psykisk hälsa
- Privata aktörer inom hushållsnära tjänster