Projekt Tillsammans i Tingsryds kommun - delrapport
Projektet Tillsammans i Tingsryds kommun är ett integrationsprojekt som genomförs med syfte att främja tredjelandsmedborgare i dess etablering på den svenska arbetsmarknaden. Huvudmålet är att få hundra tredjelandsmedborgare att komma närmare en sysselsättning, antingen på arbetsmarknaden eller via studier. Projektet medfinansieras av Europeiska unionens Asyl-, Migrations-, och integrationsfond.
Institutet för lokal och regional demokrati (ID) följer projektgenomförandet inom ramen för en så kallad lärande utvärdering.
I projektet strävar projektgruppen efter hög kvalitet. Projektet har en extern utvärderare, Maja Debeljak, från Institutet för lokal och regional demokrati (ID).
Maja ska ses som en kritisk vän till projektgruppen, hon kan som en objektiv person se projektet och följa dess utveckling och arbetsgång. Detta har Maja gjort genom att granska dokument, intervjuer med projektpersonal och personer som deltar i projektet. Hon har också varit med och observerat vid olika projektaktiviteter och sammanställt statistik. Därefter har hon jämfört nuläget med de mål som ligger uppsatta i projektansökan.
En reflektion är att vissa mål kan bli svåra att nå, då de är högt satta och projektet har på många sätt bromsats i och med den pågående pandemin. Men de personer som Maja har intervjuat som deltar i de olika aktiviteterna och utbildningarna i projektet har bara positivt att säga. Projektgruppen strävar efter en hög kvalité på utbildningarna, aktiviteter och det stöd som erbjuds i projektet. Det är viktigare för projektgruppen att dem de hjälper får god och individanpassad hjälp, än att fler blir avslutade i projektet.
När en person kommer in i projektet får de fylla i ett självskattningsformulär. Det är ett formulär med ett antal frågor där de själva får bedöma vilken nivå de ligger på.
Detta följs därefter upp kontinuerligt under projekttidens gång.
Maja har i sin utvärdering jämfört svar som kommit in från första självskattningsenkäten, med de som kom in vid andra självskattningen.
Detta visar på att många klättrat uppåt på skalan, framför allt i frågor som tex:
”Hur väl vet du vad du ska göra för att förbättra dina möjligheter för att få ett jobb?”
”Hur väl tror du att du kan klara ett arbete?”
”Känner du att dina digitala kunskaper är tillräckliga? (Du kan använda de flesta e-tjänster hos olika myndigheter och tjänster i din vardag)”
Detta blir ett tydligt resultat att det projektgruppen gör och jobbar med varje dag, ger en positiv skillnad hos personerna som är med i projektet!
Projektgruppen arbetar hela tiden lärande, både inom projektet och organisationen i stort. Pandemin har utmanat att hitta nya arbetssätt, vara flexibel men att inte tumma på kvalitén. I projektet arbetar de anställda hela tiden utvärderande, vad tar vi med oss som fungerar bra, och vilka delar får vi försöka hitta nya vägar och tankesätt inom?